Uitstelgedrag, herkenbaar voor jou?

Nou ben ik heel benieuwd wat jouw reactie daarop is. Ik vind het leuk als je me dat laat weten (onderstaand mijn contactgegevens).

De meeste mensen stellen wel eens uit. Vaak omdat ze er eigenlijk geen zin in hebben – dit is veelvoorkomend. Of omdat het toch niet zo belangrijk is (als ze eerder dachten).

Mensen met perfectionisme stellen vaak uit. En ze hebben lang niet altijd in de gaten dat ze aan het uitstellen zijn. Zelf was ik iemand die zei ‘ik functioneer het beste met een stevige deadline. Zodra die in zicht is, ga ik leveren’. En met een duvel en geweld leverde ik dan ook. Natuurlijk deed ik wat afgesproken was, want afspraken nakomen is voor mij heel belangrijk. Je wil alleen niet weten hoeveel energie me dat kostte.

Nu ik mijn perfectionisme verreweg achter me gelaten heb, ik er in elk geval geen last meer van heb, nu gaat me dit allemaal veel makkelijker af. En ik kan je vertellen, dat leeft en werkt een stuk relaxter en aangenamer. En mijn effectiviteit is alleen maar toegenomen.

Hoe zit het nu bij mensen met perfectionisme, waarom stellen die uit?

Nu, over het algemeen zijn daar 3 redenen voor:

  1. Ze denken dat ze het niet kunnen
  2. Ze denken dat ze het niet goed genoeg kunnen
  3. Ze weten niet wat het effect van hun handelen zal zijn, dus beginnen ze er maar niet aan

En wat levert ze dit op?

Veel frustratie. Irritatie naar zichzelf toe, en toch kunnen ze niet anders. Heel veel To-do-lijstjes, die steeds schuiven in tijd. Heel veel moeten.

En wat willen ze graag?

Gewoon RUST. Rust in hun hoofd. Innerlijke rust.

Een paar tips. Voor iedereen, of je nu last hebt van perfectionisme of niet.

  1. bepaal voor jezelf of het ECHT belangrijk is dat je dit doet.
  2. bepaal ook of het belangrijk is dat JIJ het doet.   Want als het eigenlijk de verantwoordelijkheid van een ander is, laat het dan ook bij die ander. (Ook dit is heel lastig voor mensen met perfectionisme, want zij voelen zich al snel voor heel veel verantwoordelijk – maar daarover meer in een volgende blog.)

Als het belangrijk is en jij bent degene die het gaat doen, pas dan deze volgorde toe:

stap 1. Plan het in in je agenda

stap 2. Zet het aan het begin van de dag, meteen als eerste

stap 3. Ruim er voldoende tijd voor in. Mijn advies: ver(drie)dubbel de tijd die je inschat nodig te hebben

stap 4. START er ook meteen mee die dag!

Dus niet eerst je mails bekijken en beantwoorden; eventueel Facebook/LinkedIn checken; dat telefoontje plegen. Want dit is allemaal UITSTELGEDRAG. Ook al voelen die zaken nog zo urgent, de tijd zal door je vingers glippen en voor je het weet, staat je volgende afspraak op de stoep of is het volgende agendapunt weer aan de orde.

Gevolg: frustratie en irritatie met name naar jezelf, ‘weer niet gelukt’.

Wat levert het je op als je bovenstaand stappenplan volgt:

  • Welnu, begin is het halve werk, dus dat schiet lekker op.
  • Het geeft je een voldaan gevoel zodra je klaar bent.
  • Je krijgt er energie van, en ruimte. Om daarna al die andere dingen te doen die je nog wilde doen.

Dus, mijn advies zal duidelijk zijn. Als je merkt dat je aan het uitstellen bent, volg bovenstaand stappenplan.

En laat me eens weten hoe dat voor jou werkt!

_________________________________________________

QuickScan perfectionisme – NIEUW

Voor het geval je altijd al eens wilde weten of jij last hebt van perfectionisme (of juist helemaal niet 😁), ik heb sinds eind augustus een QuickScan perfectionisme ontwikkeld. Vers van de pers dus.

Door het invullen van deze gratis QuickScan krijg jij binnen 2-3 minuten een duidelijk beeld hiervan. De QuickScan is geheel vrijblijvend en je kunt deze op elk moment doen, gewoon achter je bureau of vanuit je luie stoel. Op de PC, de laptop of jouw mobiel. Klik op deze link en de rest wijst vanzelf.

Dus, maak gebruik van deze kans! Het kost je niets, en levert altijd iets op.

Ik wens je mooi inzicht in je eigen gedrag.

 

Rest mij jou een fijne week te wensen. Blijf geïnspireerd en gezond!

En het allerbelangrijkste: zorg goed voor jezelf.

Anita Janssen | Bewustwording+ | 06-48176137 | anita@bewustwordingplus.nl | www.bewustwordingplus.nl