Weer terug in balans

“Heb jij nog tijd voor een van onze mensen” zo meldde zich een paar maanden geleden een HR functionaris bij mij. Om te vervolgen met “Lesley loopt momenteel behoorlijk vast op een aantal punten. Het zit haar erg hoog en ze zou graag zo snel mogelijk hiermee aan de slag willen gaan.”

Bij zo’n noodkreet kom ik altijd meteen tot actie.

Het begin

Tijdens de kennismaking en intake bleek dat Lesley al vele jaren met plezier aan het werk was binnen het bedrijf. Maar de laatste maanden was dat plots omgeslagen. Een wisseling van de wacht van een van haar opdrachtgevers had hiermee te maken. Een vergaderverslag was teruggekomen met allemaal aantekeningen en verbeteringen…..  Dit was nog niet eerder gebeurd… Ze begreep het niet. Het spookte dagenlang in haar hoofd rond.

Vervolgens ging Lesley de volgende keer nog beter opletten bij het maken van een verslag. Daar waar zij eerder zelfverzekerd haar werk deed, voelde zij zich nu onzeker. Zij twijfelde steeds meer aan haar kunnen, ook als ze complimenten kreeg over haar afgeleverde werk. Werd steeds kritischer op wat ze produceerde. Ging uitstellen. Treuzelen met afronden. Herlas en herschreef. De lat lag altijd al hoog, nu lag die nog hoger. Bang dat het niet goed zou zijn. Bang dat zij niet goed genoeg was.

Ze probeerde te begrijpen wat er aan de hand was. Zich te herpakken. Te relativeren. Hoe meer ze erover nadacht, hoe beroerder zij zich voelde.

Haar normale levenslust sloeg om in somberheid. Dat was het moment dat ze aan de bel trok.

Het vervolg

Lesley en ik zijn voortvarend aan de slag gegaan met de OCP methodiek (Ontwikkelingsgericht coachen bij perfectionisme).

Duidelijk was dat de opmerking over het verslag haar perfectionisme getriggerd heeft. Het was er al langere tijd, maar ze had er nog niet eerder last van gehad. Verandering van omstandigheden, zoals een wisseling van de wacht van opdrachtgever, of een nieuwe collega, kan dan zomaar een trigger worden en perfectionistisch gedrag in de hand werken. Iedereen heeft zijn eigen stijl van communiceren. Binnen een organisatie heb je met veel verschillende mensen te maken. Een opmerking, hoe goedbedoeld ook, kan helemaal anders overkomen. Persoonlijk genomen worden. Een andere werkstijl, een ander werktempo kan perfectionistische mensen enorm laten twijfelen aan zichzelf.

Perfectionisme op de werkvloer komt veel voor. De werkomgeving is bij uitstek een plaats waar perfectionistisch gedrag kan gedijen. Waar dus ook de gevolgen en effecten merkbaar zijn: chronische stress die kan leiden tot een burn-out en tot minder goed presteren.

Want mensen met perfectionisme staan niet in hun kracht.

Hoe ging het verder met Lesley?

Binnen enkele maanden hebben we het OCP coaching traject succesvol afgerond. Lesley zit weer goed in haar vel en gaat weer met plezier naar haar werk.

Ik zie dat veel mensen vastlopen en in een burn-out dreigen te komen. Daarom heb ik haar gevraagd een reflectie van haar coaching traject op papier te zetten. Zij schrijft het volgende:

Toen we begonnen aan het coachingstraject was ik helemaal uit balans. Het lukte mijzelf niet om bepaalde patronen te doorbreken. Waar ik voorheen profijt had van mijn perfectionistisch gedrag daar had ik er nu last van. Verder zaten mijn emoties en mijn verstand totaal niet op een lijn.

Door helemaal terug te gaan naar de basis waar dit perfectionistisch gedrag vandaan komt krijg je meer inzicht over jezelf. Door middel van gesprekken met mijn onderbewuste en oefeningen van Anita werd ik me steeds bewuster van mijn gedragspatronen. Met haar hulp heb ik belemmerende patronen weten te doorbreken. Hiervoor in de plaats nieuw gedrag met nieuwe patronen ontwikkeld. Ik heb geleerd om weer verbinding te maken met mijn emotionele gedeelte waardoor uiteindelijk die verstoorde balans weer hersteld is.

Inmiddels zijn we al een tijdje klaar met sessies, maar wat ik geleerd heb bij Anita pas ik nog altijd toe. Hierdoor ervaar ik meer rust en heb ik het stukje van onbewust denken omgezet in bewust voelen en doen.

 

Wil je meer weten over perfectionisme, wat het is en hoe je het herkent – bij jezelf of bij een ander, laat het me weten. Doe evt meteen de QuickScan.

Tijdens het gesprek vertel ik je ook graag meer over hoe je het kunt aanpakken.